Sociale media voor jouw bedrijf

Virtual assistant collega bij Voice of Secretary

Sociale media voor jouw bedrijf

Sociale netwerken zijn onmisbaar geworden in het dagelijkse leven. Zo zijn er sociale netwerksites die niet meer weg te denken zijn zoals Facebook, Twitter, Snapchat, WhatsApp en Instagram.

Daarnaast zijn er gespecialiseerde sociale media platformen zoals Pinterest of Snapchat.

In deze blogpost leggen we uit waarom social media ook essentieel is voor de zichtbaarheid van jouw bedrijf, wat de voordelen zijn van het veranderen van je sociale website, welke verschillende soorten sociale media jouw bedrijf kan inzetten en hoe Voice of Secretary jou hiermee kan helpen.

Sociale netwerksites hebben een groot bereik

Er zijn ruim 14 miljoen gebruikers (in Nederland) van verschillende soorten sociale media. Jouw doel als bedrijf is om een deel van deze 14 miljoen gebruikers te bereiken.

Je hoeft als bedrijf natuurlijk niet miljoenen volgers te hebben, het richten op en kijken naar wat jouw doelgroep volgt is het belangrijkste. Op basis daarvan kan jij je (sociale) website veranderen.

Voice of Secretary kan voor jouw bedrijf ook content verzorgen voor jouw social media kanalen.

Jouw doelgroep bereiken met sociale netwerken

Er zijn een aantal mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken door middel van social media marketing. Je kan kiezen voor betaalde advertenties, USG (user generated content) en nog veel meer om een nieuw product te verkopen.

De meeste gebruikers van sociale media zijn jongeren. Het wordt door hen vooral gebruikt om sociale contacten te onderhouden en hun verhalen met elkaar te delen. Ook online pesten is bij jongeren iets wat veel voorkomend vanwege het overmatige gebruik van sociale media.

Social media kan daarentegen ook worden ingezet door jouw bedrijf om je doelgroep aan te spreken en je bereik te vergroten. Social media marketing kan worden ingezet op een breed scala aan platformen, van LinkedIn tot Snapchat.

Het type content is per platform verschillend. Zo is de communicatie op Facebook vooral tekstuele content welke wordt ondersteunt door visuele informatie. Terwijl Instagram juist dient als visueel platform en WhatsApp voornamelijk als tekstueel platform.

Per platform is het daarom verstandig om de inhoud van je posts op één lijn te plaatsen met de functie van het te gebruiken platform. Op deze manier zul je een breder bereik krijgen en mensen op een meer geschikte manier aan te spreken.

Probeer onze service
nu 15 dagen gratis.

User generated content

Op verscheidene soorten sociale media is het opwekken van User-Generated content (UGC) een belangrijke stap in een (online) campagne. Op elk social media platform kan UGC plaatsvinden dat weer een miljoen gebruikers kan bereiken door de owned media van degene die jouw bedrijf tussen de gebruikers bekend maakt.

Wat is UGC?

UGC is sociale dialoog over bepaalde producten van jouw bedrijf. Een voorbeeld hiervan is wanneer een aantal gebruikers een recensie plaatsen over jouw product op een social media kanaal.
UGC is eigenlijk een verzamelbegrip van alle content van derden over jou delen. Het is een belangrijke vorm van social media marketing die vooral jongeren aantrekt. UGC kan tot stand komen door gebruikers of merkambassadeurs op populaire sociale media.

Kenmerken van sociale media

Elk sociale media kanaal is anders. We zetten de belangrijkste sociale media kenmerken van online platformen op een rijtje zodat je sociale media efficiënt gebruikt wordt als marketingmiddel.

Het interactieve karakter van Instagram zorgt ervoor dat je veel verschillende soorten social media content kan gebruiken op dit platform. Hoe meer volgers je hebt op Instagram, hoe vaker jouw volgers meldingen krijgen wanneer jij weer iets op het social media kanaal hebt geplaatst.

Een uniek kenmerk is dat Instagram een mobile-first platform is. Samen met Snapchat is Instagram de enige onder de populairste sociale netwerken met dit kenmerk. Dit verschilt van andere sociale netwerken, waar zowel de website als de apps makkelijk te gebruiken zijn. Het is daarom belangrijk dat er bij het gebruik van Instagram erop wordt gelet dat de inhoud goed verzorgd is en aansluit op de doelgroep.

Facebook is één van de meest bekende platforms en heeft veel actieve gebruikers. Net zoals Instagram valt Facebook onder moederbedrijf Meta. Meta wordt beheerd door CEO Mark Zuckerberg, die recent veel in opspraak kwam vanwege het verzamelen en verkopen van persoonlijke informatie tussen de gebruikers en bedrijven.

Facebook is een platform met een eigen online strategie. Facebook wordt door iedere gebruiker verschillend gebruikt door alle opties die het platform biedt. Zo wordt Facebook gebruikt als marktplaats, chatplatform, livestream platform, social media platform, publicatie van blogs en zo nog veel meer.

De content op Facebook moet eerst worden goedgekeurd voordat het op de website kan verschijnen. Er zijn een heleboel gedragsregels die mensen gebruiken om content te filteren.

Op Facebook heb je de mogelijkheid om je bericht tegen betaling zichtbaarder te maken. Het gebruik hiervan werkt erg efficiënt en biedt meerdere inzichten die te gebruiken zijn om je doelgroep beter te begrijpen. Zo biedt Facebook Business inzicht in het aantal bereikte gebruikers, de interactie tussen de gebruikers, de artikelen en ook persoonlijke informatie over iedereen die er bereikt zijn..
Linkedin is één van de sociale netwerksites die niet direct gebruikt wordt voor advertenties. Linkedin wordt gebruikt voor (zogenoemde Engelse term) owned en earned media.

Owned media is de media die je als bedrijf al hebt: Denk hierbij aan je eigen sociale netwerksites. Earned media is alle aandacht die jouw bedrijf heeft verdiend van derden via mond-tot-mondreclame of positieve recensies. Bij earned media draait voornamelijk om het ontstaan van interactie en dialoog bij derden.

LinkedIn werkt als platform anders dan de andere kanalen. Er namelijk minimale tussenkomst van het LinkedIn zelf bij de inhoud die geplaatst wordt. Deze minimale tussenkomst zorgt ervoor dat LinkedIn niet een beslissend algoritme heeft en het lastiger is om de content die jij hebt geplaatst voor te leggen aan het bredere publiek.

De interesse in jouw verhaal, welke is vormgegeven als blog, zorgt voor de merkidentiteit van jouw bedrijf. Er worden weinig producten direct verkocht op LinkedIn. De focus van social media marketing bij LinkedIn ligt namelijk op het creëren van interacties en dialogen.

Het interactieve karakter van deze digitale media waarbij gebruikers de missie in plaats van de producten verkopen via sociale media werkt erg goed en is dan ook een van de belangrijkste sociale media kenmerken van LinkedIn.
Op Linkedin is er daarom ook een aparte optie om blogs te uploaden. Blogs worden vaak gebruikt om columns gerelateerd aan de missie en visie als hen als ondernemer of bedrijf te verkondigen.

WhatsApp is vergeleken met de andere sociale netwerken een speciaal platform. WhatsApp is namelijk bestemd voor direct chat contact. Daarom is adverteren op dit platform ook lastiger dan op andere platformen. Als marketingplatform is het daarom vergeleken met de andere sociale netwerken niet zo geschikt. WhatsApp met als uitgangspunt klantenservice is echter wel een goede optie om te overwegen.
YouTube is een social media platform waar veel verschillende kanalen inhoud verzorgen over jouw bedrijf. Er staat op YouTube veel digitale media waarbij gebruikers producten reviewen, uitproberen of waar een challenge aan verbonden is.

Wanneer jij jouw product of dienst in aanmerking wil laten komen voor UGC op YouTube kun je als bedrijf het beste op zoek gaan naar een creator op YouTube die de doelgroep van jouw bedrijf al achter zich heeft staan.

Een voorbeeld hiervan: Verkoop jij videogames en wil jij de nieuwste uitgave graag promoten? Zorg ervoor dat de videogame in handen komt van een zogenoemde YouTube-gamer. Wanneer deze YouTube-gamer het spel online speelt en deelt op zijn sociale media is dit een goede vorm van UGC.

Daarnaast is er op YouTube tussen de gebruikers veel interactie en kruist YouTube zijn pad vaak met andere sociale netwerken.

Er is een stijgende lijn aan UGC op TikTok, één van de meest bekende platforms van dit moment. Op dit platform bereik je makkelijk kinderen jonger dan 18 jaar. De content die hier te zien is, is dat gebruikers verhalen over spullen op hun eigen social media kanaal plaatsen en zo indirect zorgen voor online marketing.

Sociale media als klantenservice kanaal

Er zijn steeds meer bedrijven die sociale media inzetten als klantenservice kanaal. De social media kanalen Twitter, Whatsapp en Facebook worden hier het meest voor gebruikt.

WhatsApp en Facebook hebben zelfs al een functie die ervoor zorgt dat het kanaal efficiënt gebruikt kan worden als kanaal voor klantcontact. Sociale media bieden gebruikers een makkelijkere interactie en dialoog met het bedrijf.

Twitter is voor veel Nederlandse bedrijven één van de primaire social media kanalen. Zo gebruiken de Nederlandse Spoorwegen (NS) het sociale mediaplatform voor de meest actuele en up-to-date informatie over vertragingen.



Ben jij als bedrijf geïnteresseerd in sociale media marketing of klantenservice? Voice of Secretary kan de inhoud en communicatie verzorgen met al jouw sociale contacten.

Snelheid: 
Interactie en dialoog gaan op sociale media veel sneller dan bijvoorbeeld mailcontact. Doordat klanten veel makkelijker ervaringen en problemen delen op sociale media, is sociale media als klantenservice een erg productieve vorm van klantcommunicatie.
Laagdrempelig:
Contact via sociale media zorgt voor een persoonlijke- en betrokken uitstraling. Klanten gebruiken sociale media vaak alleen om persoonlijke informatie te delen met vrienden en familie. Wanneer een bedrijf via een sociale media kanaal hier ook bij komt te staan voelt dit ook als persoonlijk contact.
Jouw kanalen zijn reclame:
Wanneer een klant kiest om jouw bedrijf te benaderen via sociale media, moet deze persoon eerst naar jouw sociale media kanaal. Dit geeft jouw bedrijf de mogelijkheid om naast klantcontact ook te pronken met jouw specialiteit op jouw sociale media. Op sociale netwerken zoals Twitter en Instagram is het mogelijk om belangrijke posts bovenaan vast te zetten.
Neem nu contact op

Reviews

Joris Beltman
Voys
Bellende klanten zijn klanten die direct tot actie willen overgaan. Daarom is het belangrijk om je telefonie optimaal in te richten.
Een antwoordservice is daarmee zoveel meer dan een voicemail Voice of Secretary is hiervoor een geschikte keuze.
Karin Hermelink
De Zaak Hermelink
Sinds enkele jaren hoef ik zelf geen telefoontjes meer op te nemen, niet meer te bellen achter het stuur en me geen zorgen meer te maken over een vlekkeloos agendabeheer. Kortom: Ik zou niet meer zonder kunnen.
Jorn Kielman
CEO, ABC Clinic
Door de samenwerking met Voice of Secretary is de bereikbaarheid en het servicelevel van ABC Clinic op een hoog niveau gekomen voor (potentiele) cliënten. Conclusie is dat we als privékliniek niet meer zonder hun diensten kunnen.
Bekijk meer reviews

Al onze diensten op een rij

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram