Er zijn ruim 14 miljoen gebruikers (in Nederland) van verschillende soorten sociale media. Jouw doel als bedrijf is om een deel van deze 14 miljoen gebruikers te bereiken.
Je hoeft als bedrijf natuurlijk niet miljoenen volgers te hebben, het richten op en kijken naar wat jouw doelgroep volgt is het belangrijkste. Op basis daarvan kan jij je (sociale) website veranderen.
Voice of Secretary kan voor jouw bedrijf ook content verzorgen voor jouw social media kanalen.
Er zijn een aantal mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken door middel van social media marketing. Je kan kiezen voor betaalde advertenties, USG (user generated content) en nog veel meer om een nieuw product te verkopen.
De meeste gebruikers van sociale media zijn jongeren. Het wordt door hen vooral gebruikt om sociale contacten te onderhouden en hun verhalen met elkaar te delen. Ook online pesten is bij jongeren iets wat veel voorkomend vanwege het overmatige gebruik van sociale media.
Social media kan daarentegen ook worden ingezet door jouw bedrijf om je doelgroep aan te spreken en je bereik te vergroten. Social media marketing kan worden ingezet op een breed scala aan platformen, van LinkedIn tot Snapchat.
Het type content is per platform verschillend. Zo is de communicatie op Facebook vooral tekstuele content welke wordt ondersteunt door visuele informatie. Terwijl Instagram juist dient als visueel platform en WhatsApp voornamelijk als tekstueel platform.
Per platform is het daarom verstandig om de inhoud van je posts op één lijn te plaatsen met de functie van het te gebruiken platform. Op deze manier zul je een breder bereik krijgen en mensen op een meer geschikte manier aan te spreken.
Op verscheidene soorten sociale media is het opwekken van User-Generated content (UGC) een belangrijke stap in een (online) campagne. Op elk social media platform kan UGC plaatsvinden dat weer een miljoen gebruikers kan bereiken door de owned media van degene die jouw bedrijf tussen de gebruikers bekend maakt.
UGC is sociale dialoog over bepaalde producten van jouw bedrijf. Een voorbeeld hiervan is wanneer een aantal gebruikers een recensie plaatsen over jouw product op een social media kanaal.
UGC is eigenlijk een verzamelbegrip van alle content van derden over jou delen. Het is een belangrijke vorm van social media marketing die vooral jongeren aantrekt. UGC kan tot stand komen door gebruikers of merkambassadeurs op populaire sociale media.
Elk sociale media kanaal is anders. We zetten de belangrijkste sociale media kenmerken van online platformen op een rijtje zodat je sociale media efficiënt gebruikt wordt als marketingmiddel.
Er zijn steeds meer bedrijven die sociale media inzetten als klantenservice kanaal. De social media kanalen Twitter, Whatsapp en Facebook worden hier het meest voor gebruikt.
WhatsApp en Facebook hebben zelfs al een functie die ervoor zorgt dat het kanaal efficiënt gebruikt kan worden als kanaal voor klantcontact. Sociale media bieden gebruikers een makkelijkere interactie en dialoog met het bedrijf.
Twitter is voor veel Nederlandse bedrijven één van de primaire social media kanalen. Zo gebruiken de Nederlandse Spoorwegen (NS) het sociale mediaplatform voor de meest actuele en up-to-date informatie over vertragingen.
Ben jij als bedrijf geïnteresseerd in sociale media marketing of klantenservice? Voice of Secretary kan de inhoud en communicatie verzorgen met al jouw sociale contacten.