11 augustus 2022

Personeel werven in de huidige arbeidsmarkt

Personeelstekorten zijn een groot probleem voor bedrijven in alle sectoren. Het aantrekken en behouden van goed personeel is essentieel voor het succes van een bedrijf. Ook Voice of Secretary is bekend met dit probleem maar we hebben dit gelukkig snel kunnen oplossen.

Personeel werven is een tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Daarom is het belangrijk om een effectieve strategie te hebben voor het werven van personeel, vooral omdat je goede werknemers wil werven. Vanwege onze succesvolle ervaring in het vinden van personeel in de huidige arbeidsmarkt delen wij graag onze tips.

Ook leggen wij je uit waar het personeelstekort vandaan komt en hebben een paar originele tips die jou kunnen helpen met het werven van sollicitanten of het invullen van taken.

Personeelstekort: Hoe komt dat eigenlijk?

Als bedrijf zou het vinden van nieuwe werknemers niet het grootste probleem moeten zijn. Toch is het nu een groot probleem voor zowel het MKB als multinationals. Gemiddeld zijn er 133 vacatures op 100 werklozen, hetgeen betekent dat er 33 vacatures open blijven staan. Dit is erg gek omdat er in 2019 juist een banentekort was en er dus meer werkzoekenden waren dan vacatures. Maar waar komt dit personeelstekort eigenlijk vandaan?

De pandemie waar we het liever niet meer over hebben

.. Corona. Tijdens de Coronapandemie is de werkloosheid met maar liefst 56% toegenomen. Veel mensen zijn ontslagen omdat bedrijven simpelweg geen werkzaamheden meer hadden; denk hierbij aan horecamedewerkers, mensen in de recreatiesector en winkeliers. Men moest hierdoor noodgedwongen op zoek naar een andere baan.

De schommelingen tussen "dan weer open mogen zijn en vervolgens weer verplicht dicht moeten" maar ook de verwachtingen van flexibiliteit in bijvoorbeeld de onderwijssector, waren voor veel werknemers erg stressvol. Hierdoor kozen veel mensen ervoor om het roer om te gooien en te werken in een sector met meer zekerheid.

Zelfreflectie

Nu de Corona-pandemie zo goed als afgelopen is, hebben mensen een tijd van bezinning achter de rug. Men heeft nagedacht over wat er nou echt belangrijk is in hun leven. Hierdoor ontstond 'The Great Resignation'; werknemers nemen massaal ontslag vanwege de behoefte aan meer tijd voor andere dingen:

  • Uitdaging: Veel mensen misten uitdaging in hun werk. Het besef groeide dat werken meer is dan alleen geld verdienen; men ging op zoek naar een andere manier om voldoening te halen uit hun werk. Hierdoor gooiden velen het roer totaal om en namen bij een sollicitatie ook de arbeidsvoorwaarden erg serieus; tijdens het sollicitatiegesprek gaat het dan ook veel vaker over de arbeidsvoorwaarden.
  • Voor zichzelf beginnen: Veel mensen wilden meer flexibiliteit. Zelf starten als ZZP'er is hierom dan ook één van de beste keuzes om te maken. Je kunt kiezen welke opdrachten je wel of niet aanneemt én je kunt ook nog eens je eigen werktijden indelen; je bent immers je eigen werkgever.
  • Meer parttimers: Deze bezinning zorgt er ook voor dat er meer behoefte is aan vrije tijd. Hierom zijn meer mensen gaan solliciteren bij banen met minder werkuren. De 'Pappiedagen' zijn bijvoorbeeld ook flink in aantal toegenomen.

Het leven is weer begonnen

Alles is weer open en de economie draait weer. Hierdoor zijn alle werknemers die eerder zijn ontslagen opeens weer nodig. Na twee jaar binnen zitten hebben mensen ook weer genoeg van het uitzicht op de vier muren. Hierdoor hebben een aantal van hen besloten om volledig te stoppen met werken en hun spaargeld te gebruiken om de wereld te ontdekken.

Daarnaast heeft de overheid ook weer tijd om na te denken over de toekomst. Zo worden er veel nieuwe plannen gemaakt voor de toekomst, zoals bijvoorbeeld duurzame innovaties. Deze plannen zijn natuurlijk allemaal heel erg goed bedacht alleen er zijn niet genoeg mensen die deze plannen uit kunnen uitvoeren.

Beroepsbevolking

Nog een reden van het personeelstekort is de krimpende beroepsbevolking. Een groot deel van de bevolking mag met pensioen, waardoor er veel banen weer vrij komen. Daarnaast komt met het toenemen van de leeftijd ook meer vraag naar zorg, waar dan weer niet genoeg personeel voor is. Een onvermijdelijk probleem maar extra lastig als het personeelstekort al enorm groot is.

Goed personeel vinden: Hoe doet Voice of Secretary dat?

Vanwege onze groei zijn ook wij een paar keer per jaar op zoek naar een nieuwe collega. Wij vinden onze potentiële kandidaten via verschillende platformen:

  • Flyers of advertenties op openbare ontmoetingsplekken (denk hierbij aan de bibliotheek, supermarkt, wachtruimtes, scholen)
  • Banenmarkt
  • Stagemarkt
  • Privé kanalen, zoals de kennissenkring van collega's, familie of vrienden
  • Social media
  • (Senioren)uitzendbureaus

Eén van de originele manieren die Voice of Secretary gebruikt bij het vinden van personeel is het schrijven van een SEO-vacature tekst. Bij het schrijven een vacature maken wij gebruik van speciaal zoekwoorden-onderzoek, zodat onze vacatures makkelijk te vinden zijn door goede kandidaten die op zoek zijn naar een baan.

Maak gebruik van onze service!

Goed vindbare vacatures schrijven om personeel te werven is niet een dienstverlening die we alleen verstrekken aan onszelf. Wij kunnen jouw organisatie helpen met het vinden van nieuwe mensen door een aantrekkelijke en goed vindbare vacature tekst te schrijven.

Outbound callcenter

Heb jij een database aan potentiële werknemers? Dan kunnen wij helpen met het bellen van de kandidaten om criteria vast te stellen en om te zien of de kandidaat past bij jouw organisatie.

Daarnaast kan Voice of Secretary helpen bij het werven van personeel door de database aan te vullen met kandidaten die voldoen aan de criteria van jouw bedrijf.

Dit bespaart jou tijd en geld omdat er geen onnodige tijd wordt besteed aan het zoeken naar geschikte kandidaten.

Voice of Secretary heeft talentvol personeel om jou te ondersteunen

Voice of Secretary biedt een aantrekkelijke dienstverlening waardoor het personeelstekort in jouw organisatie minder belastend zal zijn voor de bedrijfsvoering.

Zo kan jouw organisatie ondertussen tijd en aandacht besteden aan de eindselectie van geschikte kandidaten die echt bij jouw organisatie passen en aan taken waar jij als manager je écht mee bezig wil houden.

Dienstverlening door Voice of Secretary

Onze talenten kunnen veel taken van jouw organisatie overnemen, zoals:

  • Telefoon- en antwoordservice: Heeft jouw organisatie niet genoeg tijd om klanten aandacht te geven die ze verdienen? Voice of Secretary kan het verschil maken! Onze collega's zijn er om jouw klanten te leren kennen, zodat ze zich direct gehoord en geholpen voelen.
  • Online helpdesk en callcenter: Voice of Secretary kan ondersteuning bieden in het werven van nieuwe leads en klanten. Ons team met leuke collega's kan bijvoorbeeld kandidaten interviewen, leads bellen en vragen beantwoorden via chat en social media zoals bijvoorbeeld WhatsApp, Instagram en LinkedIn. Dit zal nieuwe klanten trekken waardoor jouw bedrijf ook meer kan groeien.
  • Virtual assistant en secretaresse: Er staan altijd medewerkers klaar die dringende werkzaamheden zoals notuleren, agendabeheer of organisatorische taken uit handen kunnen nemen.
  • Juridische secretaresse: Onze eigen medewerkers zijn een geschikte kandidaat als je op zoek bent naar een juridische secretaresse. Ons personeel kan zorgen voor last minute juridische opdrachten zoals het opmaken van processtukken. Wij kunnen ook direct documenten delen met de rechtbank of meegeven aan de koerier.
  • Medische assistentie: Een groot deel van onze huidige werknemers zijn een professional in het bieden van medische assistentie. Ons personeel kan ingeschakeld worden na training en instructie voor het inplannen van consulten en behandelingen.
  • Ziekteverzuimregistratie: Wij bieden verzuimmanagement. Hiermee kun je zorgeloos een paar dagen op vakantie. Wij zorgen ervoor dat alle zieke medewerkers nauwkeurig worden geregistreerd en dat ook de opvolging efficiënt verloopt. Ons personeel neemt hierbij alle privacy voorschriften ten aanzien van de zieke werknemer in acht.

Voordelen van Voice of Secretary tijdens een krappe arbeidsmarkt

Onze dienstverlening is een creatieve manier om openstaande functies op te vullen. Want wees eerlijk, veel taken zijn eerder randzaken dan hoofdzaken.

Wij zetten de voordelen van onze dienstverlening op een rijtje:

  • Altijd bereikbaar, ook als jouw kantooruren voorbij zijn: Onze medewerkers staan 24/7 klaar met hun talent. Zelfs als jouw bedrijf gesloten is of wanneer jij op vakantie bent.
  • Altijd een volle agenda: Ons personeel zorgt dat je agenda altijd up-to-date blijft. Wij zorgen dat je klanten worden geholpen en geënthousiasmeerd worden om bij jouw organisatie een afspraak te maken. Wij kunnen met verschillende agendasystemen werken.
  • Geld besparen op personeelskosten: Wij verrekenen alleen de tijd die we echt nodig hebben. Hebben wij aan het einde van de maand veertig telefoontjes voor jouw organisatie opgenomen, dan is dat wat in rekening gebracht wordt.
  • Geen gedoe met personeel: Onze collega's zorgen ervoor dat jij altijd bereikbaar bent. Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over afwezige werknemers door bijvoorbeeld ziekte of vakantie.
  • Onze werknemers passen bij elke branche: Wij bieden onze dienstverlening in elke branche, niets is ons te gek. Ons personeel is gemotiveerd om bij elke taak de werkdruk te verlichten.
  • U kunt ieder moment onze service stopzetten: Zien de lege bureaus er toch sip uit op uw kantoor? Zodra de ideale kandidaat gevonden is, kun je ervoor kiezen om te stoppen met onze diensten. Zonder kleine lettertjes.

Conclusie; ook al is het personeelstekort onvermijdelijk geweest en is het lastig om sollicitanten te werven die passen bij het functieprofiel; de diensten van Voice of Secretary kunnen wellicht ook bij u een werkplek opvullen.

Simone Dekker
11 augustus 2022
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram